Thursday, July 10, 2014

rakyat yang mampu menguasai ilmu pengetahuan dalam bidang sains, teknologi dan matematik, bidang yang dilihat sebagai tunjang dalam pembangunan sesebuah negara ; - Tun Mahathir

Malaysia memerlukan rakyat yang mampu menguasai ilmu pengetahuan dalam bidang sains, teknologi dan matematik, bidang yang dilihat sebagai tunjang dalam pembangunan sesebuah negara pada masa ini.
- Tanpa menguasai ilmu pengetahuan, faktor seperti pendapatan tinggi dalam kalangan rakyat, sumber alam dan bangunan pencakar langit yang banyak tidak akan memberi sebarang makna pada usaha negara untuk menjadi negara maju.
- Kekayaan semata-mata tidak akan menjamin Malaysia menjadi sebuah negara maju, sebaliknya negara ini memerlukan lebih ramai rakyat menguasai ilmu pengetahuan bagi menjadikan visi menjadi negara maju itu suatu realiti
- Penguasaan ilmu pengetahuan juga dapat melahirkan lebih banyak ilmu dan teknologi baharu yang merupakan pemangkin penting dalam pembangunan sesebuah negara.
- kerajaan telah lama sedar tentang kepentingan penguasaan ilmu pengetahuan apabila memperuntukkan sekurang-kurangnya 25 peratus belanjawan negara setiap tahun untuk bidang pendidikan, malah 600,000 daripada 1.4 juta penjawat awam seluruh negara adalah guru.
- Kesedaran oleh kerajaan tidak cukup jika tiada kesedaran dalam kalangan rakyat, apa pun realitinya masa ini ilmu pengetahuan tahap tertinggi dikuasai oleh negara-negara barat maka usaha mendapatkan ilmu daripada negara barat ini perlu dilakukan terutamanya dalam kalangan rakyat
- penting bagi rakyat menguasai bahasa yang digunakan oleh negara barat antaranya bahasa Inggeris bagi mencari ilmu pengetahuan untuk pembangunan negara.
- Belajar bahasa Inggeris tidak bermakna kita menolak bahasa Melayu atau menjadikan kita orang barat, cuma bahasa ini gerbang bagi ilmu...tidak guna ada emas sebesar mana pun di bawah rumah kita kalau kita tidak tahu macam mana hendak keluarkan,.........Tun Dr Mahathir Mohamad.

No comments:

Post a Comment