Saturday, May 28, 2011

Cadangan KG TRADISI, Kg PERLANCUNGAN DAN KG PINTAR





KU IMPIKAN SUASANA SEMASA ZAMAN KANAK2 , SUASANA MASIH ADA PADA MASA KINI


KG TRADISI,

i) Mengekalkan Suasana INFRASTRUKTUR, LANDSKAP, KOMUNITI, REKABENTUK Dan CORAK KEHIDUPAN SEDIA ADA.

ii) Mempraktikkan suasana hidup bergotong -royong, Bermesyuarat dan bermuafakat pd setiap penghuni dan penduduk KG.

iii) Memperkenalkan konsep Ubahsuai, rekabentuk dan susunatur yang perlu ditambah nilai terhadap setiap pemilik rumah yg terlibat

iv) Memberi INFO dan mengumpul DATA , serta menyediakan kemudahan, bahan-bahan , INFO , biodata dan salsilah (family Tree) serta mengadakan setiap rumah satu agenda konsep mengikut keperluan dan kemampuan mereka.

v) Mengadakan Ikatan,serta TERMA, prasyarat, dijadikan panduan serta garis yg sesuai kepada semua pihak yg terlibat pemilik Tanah, Pihak Kerajaan, NGO dan PERSATUAN PENDUDUK.

vii) Menjadikan KG Tradisi dapat mengubah sikap dan perubahan secara evolusi minda dan mentaliti serta sikap yg positif kepada setiap org yg terlibat.

viii) Setiap yg terlibat , adalah WARGANEGARA dan Pemilik yg sah serta masih hidup.





b) KG PERLANCUNGAN

i) Setiap Rumah dan landskap dijadikan bertujuan menarik Pelancung serta dgn mengadakan aturcara, konsep persembhan, spt " Henti , Hidang dan JAMU"

ii) Setiap Rumah dan Landskap, menyediakan aturcara, persembahan kesenian, perusahaan konsepkan inds kecil untuk Kraf , gubahan, masakan, tenunan yg berbentuk tradisi.

iii) Setiap rumah dan Landskap yg telah diubah suai menjadi Galeri atau Muzium mengikut PIAWAIAN Kem Penerangan, Komunikasi dan Kebudayaan.

iv) setiap Kg mengadakan Aturcara Karnival tahunan, dgn mengadakan pertandingan2, persembahan2 dan INFO2 serta IDEA2 pembangnan Tradisi yg lebih Efektif

DIKEKALKAN LANDSKAP (DITAMBAH NILAI) ,
REKABENTUK RUMAH (DIKAJI KEUTUHAN BANGUNAN DIGALAKKAN)





c) KG PINTAR.


Bidang ini saya kurang arif. secara ringkas yg saya difaham oleh pihak Kem Penerangan, Komunikasi dan Kebudayaan akan membantu mengadakan kemudahan Broadband, WI-5, fasiliti ICT, kemudahan Siaran TV Khas BERKABEL FIBER OPTIK seperti ASTRO.
Setiap perkara tersebut akan dijelaskan kelak dlm waktu terdekat

No comments:

Post a Comment