Tuesday, March 22, 2011

MARGA MARGA ARAB DI NUSANTARA

 Nusantara adalah merujuk kepada Selatan Thailand,Seluroh Indunia,Malaysia,Brunai dan Filipina.Keturunan Arab yang datang dati Tanah Arab memang telah ada pada zaman Khalifah Umar Al Khattab lagi.Mereka datang samada berdagang atau berdakwah.
 Rabithah Alawiyah menkatogari kan Marga Arab pada 4 Gulongan yang besar.Menurut  Sayyid Muhamad Ahmad Al satyatri dalam bukunya yang bertajuk Sirah al salaf min Bani Alawi Al Husaini, para Salaf memberi gelaran pada Tokoh Alawiyyin ialah

 1.IMAM..(Kurun ke 3 Hijrah hingga kurun ke 7 Hijrah ).Tahap ini di akui perjuangan keras Sayyid Ahmad Al Muhanjir dan keluarga nya melawan dan berjuang menghadapi Kaum Kawarij.Menjelang Kurun ke 12, Keturunan ini hanya tinggal beberapa orang sahaja seperti Imam Ahmad Al Muhanjir,Imam Abu Ubaidullah,Imam Alwi bin Ubaidullah, Imam Basri,Imam Jadid dan Imam Salim bin Basri.

 2.SYAIKH..(Kurun ke 7 Hijrah hingga Kurun ke 11 Hijrah). Tahap ini di mualai dengan muncul nya Syeikh Muhamad Al Faqeh Al Muqaddam yang di kenali dengan Kumpulan Tariqah dan Tasaauf.Dalam bidang perdagangan yang berkembang dari Keturunan Al Muhanjir.Pada masa ini tokoh tokoh besar terditi dari Syaikh Muhamad Al Faqeh Al Muqaddam sendiri. Beliau lahir membesar dan wafat di Kota Tarim.

 3.HABIB..(Pertengahan Kurun ke 11 hingga kurun Ke 14 Hijrah).Tahap ini di mulai dengan kebanjiran Para Habaib Alawiyyin keluar dari Hadramaut.Mereka dapat mendirikan Kerajaan atau Kesultanan di India seperti Kerajaan Al Alaydrus di Surat( India), Al Azmatkhan di Malabar,Kesultanan Al Qadri di Pontianak, Al Shahab di Siak,Al Jailani di Jambi,Al Bafaqih di Filipina,Al Azmatkhan di Patani, Al Azmatkhan di Jawa,Al Azmatkhan di Ternate dan Al Jailani di Brunai.Tokoh Tokoh terkenal di kalangan Alawiyyin seperti Habib Abdur Rahman Bilfaqih,Habib Muhsin As Saqaf,Habib Husin bin Syaikh Abu Bakar bin Salim, Moyang Wali Songho dari Al Azmatkhan,Syeikh Abdul Aziz Al Jailani,Syeikh Ismail Al Jailani,Habib Hasan Al Bahar,Habib Ahmad Al Habshi Dan banyak lagi Tokoh Alawiyiin.Mereka ini bercampor di antara Keluarga Imam Hasan dan Imam Husin.Mengawini Puteri Puteri Raja Tempatan untuk memegang Tampok Pemerintahan melalui Keturunan Mereka.Kadang kala kita terkeliru apabila mereka menggunakan gelaran Kerabat Bangsawan seperti Raja,Raden,Tengku dan Bangsawan (WAN dan NIK).

  SAYYID..(Mulai pada kurun ke 14) .Tahap ini melihatkan Gulongan Alawiyyin menunjukan Kecermelangan dalam memerintahan Negara.Keluarga Dari Hadramaut yang paling banyak datang ke Nusantara.Pada mula nya Mereka mengelarkan dari keturunan Imam Ali sahaja, selepas itu mereka memecah dari keturunan Al Imam Al Alwi bin Ubaidillah.Dan selepas itu mereka memecah lagi menjadi Al Husaini dan Al Hasani.Dan hingga lah zaman sekarang Mereka ini di kenali dengan nama AHLI BAIT.Dan dari pecahan Ahli Bait di pecah 2 Gulongan iaitu Al Hasani bagi keturunan Imam Al Hasan dan Al Husaini bagi Imam AL Husin.Memang bayak Tokoh yang terkenal di kalangan keturunan Ahli Bait seperti Marga Al Hadad,Al Jailani,As Saqaf,Al Idrus,Al Mudhar,Al Atas, AL Qadri,Al Shahab, Al Jamalullail,Al Azmatkhan,Al Mashur dan banyak lagi.

 Menurut Daftar Qabilah Al Hasani dan Al Husaini yang di keluarkan olih Al Asyaaraf Malaysia pada 05 Julai 2009 ada 149 Marga Al Husaini dan 11 Marga Al Hasani.Jika anda ingin lebih detail, anda buka laman web ASYAARAF MALAYSIA.Saya hanya menulis secara ringkas sahaja.
Pada minggu lepas Rabitah Al Azmakhan Indonesia menulis ADA 300 JUTA ORANG,Keturunan Arab yang "HILANG", kerana Tidak tahu mereka keturunan Arab khusus nya AHLI BAIT.Dan dari 300 Juta orang itu tidak sampai 1 % pun yang di kenali Marga Arab nya.Saya pernah pergi di Majlis Salatulrahim Asryaaf di Melaka dan di beritahu ada 40 juta orang Marga Arab nya memang "HILANG", KERANA SEBAB KEJAHILAN KITA DALAM MENGENAL KETURUNAN KITA !!!!.

Sebab itu lah saranan saya Penting kita tahu, SIAPA KAH DIRI KITA ???.Kerana jika kita keturunan Ahli Bait kita TIDAK BOLIH MAKAN SEDEKAH !!!!.Nabi saw haram kan kita makan sedeqah, antara sebab hati gelap gulita ialah makan Haram !!!.Itu belum lagi minum arak,berzina dan berjudi !!!.
    Saya berpendapat, antara sebab mereka tak mahu jadi keturunan Nabi saw ialah "Jika Ahli Bait buat dosa, dia dapat 2 kali ganda dosa dari yang bukan Ahli Bait "...Ini lah sebab agak nya !!!.Ini hanya pendapat Lawak saya sahaja !!!.

3 comments:

  1. As salamu alaykum warahmatullahi wabarakatuh.
    Perkenalkan, nama saya Wan Nor Hazmi bin Wan Ahmad bin Wan Omar bin Wan Pandak Mat Ali.
    Saya berasal dari Bota Kiri, Perak.
    Saya mahu bertanya. Adakah saya dari keturunan baginda nabi Muhammad saw? Sebelumnya saya memohon maaf,diatas kejahilan kami sekeluarga dan telah mengabaikan sesuatu yang sangat penting sebenarnya didalam sesebuah keluarga. Saya tidak tahu sama ada arwah bapa saya mengetahui ataupun tidak hal-hal semacam ini. Tapi dia pernah menceritakan kepada ibu saya mengenai asal usul keturunanya yang bermula dengan nama 'Wan'. Katanya dahulu dizaman nenek moyangnya, mereka berasal dari istana pahang, kerana ada beberapa masalah disana, mereka lari meninggalkan istana dan tidak lagi pulang kesana. Bapa saya tidak mengetahui hubungan nenek moyangnya dengan kerabat istana, boleh jadi bersaudara, berkerja, pembantu dan sebagainya. bapa saya juga tidak mengetahui alasan mereka lari meninggalkan istana. Hanya seringkas itu cerita yang bapa saya dapatkan dari orang tuanya. (datuk/nenek saya),dan di sampaikan cerita yang sama ke ibu saya, serta ke kami sekeluarga.
    Yang kami tau dari keturunan nabi Muhammad saw cuma nama Syed atau Nik sahaja, kalau Wan, Meor, kami tidak mengetahuinya sama sekali. Saya berharap sangat dapat pencerahan dari comment saya ini. Terima kasih 🙏🙏🙏

    ReplyDelete
  2. Dalam Kitab Syamsuzh Zhahirah yang menerangkan tentang nasab fam bin Syahab, nama Imam Bonjol tidak tercantum dalam nasab bin Syahab. Ternyata, nama Syahab dari nama Tuanku Imam Bonjol adalah nama gelar, dan tidak terhubung dengan nasab dari fam Syahab Ba’alawi Al-Husaini. Kalau begitu kemana nasab Tuanku Imam Bonjol, Jika ia bukan bin Syahab? Mengapa Tuanku Imam Bonjol memakai gelar Syarif Muhammad Syahabuddin?. Dari sumber otentik lain yang saya temukan dikatakan bahwa Tuanku Imam Bonjol juga seorang pengamal tarekat, jadi beliau bukanlah penganut paham wahabi seperti yang ditulis dalam buku sejarah atau berbagai sumber.

    Dalam hal ini Almarhum KH. Ali Maksum (Sesepuh NU) menjelaskan bahwa, “Meskipun Imam Bonjol bukan dari fam bin Syahab, namun ia adalah masih termasuk Ahlulbait dari Sayyid Muhammad Syahabuddin Al-Husaini seorang Ulama Minangkabau yang lahir tahun 1492 M, dan sampai saat ini keturunannya masih ada”.

    Adapun Nasab Sayyid Muhammad Syahabuddin Al-Husaini, sampai kepada Muhammad Rasulullah, adalah sebagai berikut :

    Muhammad Rasulullah
    Sayyidah Fatimah Azzahra/Fatimah Al Batul
    Sayyidina Imam Husain Asshibti/Abu Syuhada
    As-Sayyid Imam Ali Zaenal Abidin/Ali Al Ausath/Ali Assajad
    As-Sayyid Imam Muhammad Al Baqir
    As-Sayyid Imam Ja’far Asshodiq
    As-Sayyid Imam Ali Al Uraidhi
    As-Sayyid Imam Muhammad An-Naqib
    As-Sayyid Imam Isa Arrumi
    As-Sayyid As-Sayyid Imam Ahmad Al Muhajir
    As-Sayyid As-Sayyid Imam Ubaidhillah/Abdullah
    As-Sayyid Imam Alwi Al Mubtakir/Alwi Al Awwal (Cikal Bakal lahirnya keluarga Alawiyyin)
    As-Sayyid Imam Muhammad Shohibus Souma’ah
    As-Sayyid Imam Alwi Shohib Baitu Jubair (Alwi Atsani)
    As-Sayyid Imam Ali Kholi ‘Qosam
    As-Sayyid Imam Muhammad Shohib Mirbath
    As-Sayyid Imam Alwi Ammil Faqih
    As-Sayyid Imam Abdul Malik Azmatkhan
    As-Sayyid Imam Abdullah Amirkhan
    As-Sayyid Imam Ahmad Syah Jalaluddin
    As-Sayyid Imam Husein Jamaluddin Jumadhil Kubro
    As-Sayyid Ibrahim Zainuddin Akbar As-Samarqandi
    As-Sayyid Maulana Ishaq
    Sunan Giri bin Maulana Ishaq
    Abdurrahman/ Muhammad Syahabuddin I (Sultan Minangkabau) bin Sunan Giri

    ReplyDelete
  3. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete