Wednesday, December 2, 2015

PELAN PEMBANGUNAN KG TRADISIONAL UNTUK KG PADANG BALANG, OLEH PENGERUSI PERSATUAN PENDUDUK KG.

·        ISU PEMBANGUNAN
·         KEKANGAN PUNCA KEGAGALAN PEMBANGUNAN
·          
·         GERAN BERKONGSI             VS             
·         GERAN INDIVIDU
·         Pemilik yang ramai
·         Tiada persempadanan antara pemilik dan Kedudukan Lokasi Tapak Pemilik
·         Kesukaran menetapkan bentuk pembangunan sebaliknya di atas kepercayaan antara pemilik-pemilk
·         Pada peringkat awal perhubungan antara pemilik adalah ikatan keluarga, tetapi kebelakangannya terdapat orang luar yang telah mendapat restu dikalangan keluarga memiliki tanah atas dasar hubungan seperti rakan baik atau perjanjian tertentu.
·         Kehadiran pihak Luar memiliki tanah tersebut, telah mengundang budaya masing-masing yang ada diantaranya telah lari / sangkal dari budaya asal anak tempatan.
·         Disebabkan tindakan mereka, berlaku percanggahan tindakan serta mengelirukan sehingga perbalahan antara pemilik-pemilik tersebut.
·         Sifat tidak menghormati adat dan resam anak tempatan, ketidak sefahaman dan kurang muafakat antara pemilik2 serta keharmonian semangkin pudar.
·         Pihak Pentadbiran Tempatan (PBT) tiada berperanan untuk membantu, serta keadaan terbiar seperti di Anak Tiri, menambah lagi suasana.
·         Kesukaran memohon kemudahan kewangan dari Agensi tertentu.
·         Segala Kos dikongsi antara pemilik atau secara Individu.
·         Peraturan dan Terma dari Pihak Berkuasa Tempatan tidak seraggam serta pemantauan yang amat menyedihkan.
·         Kegagalan tersebut amat sukar untuk keadilan, ada ketika perkara dibiarkan bertahun-tahun dari anak sehingga kecucu.
·         Kemudahan Infrastruktur adalah secara gotong-royong serta perkongsian antara Pemilik-pemilik, tiada bantuan serta pemantaun dari PBT.
·         Mekanisma dan sistem Infrastuktur mengikut selera dan suasana yang sesuai setiap pemilik-pemilik (tidak mengikut spesifikasi yang dibenarkan)
·         Ketidak seragam menetapkan pembiayai Cukai Pintu dan Tanah, kerana sepasifikasi kedudukan tanah dan rumah yang tidak jelas.

CADANGAN UNTUK MENJAYAKAN PERLAKSANAAN  PEMBANGUNAN KG TRADISIONAL DPBRKL 2020
·         Pemilik Tunggal
·         Setiap persempadan ditetapkan melalui batu sempadan yang di sahkan melalui geran berdaftar
·         Setiap Pembangunan mendapat kelulusan melalui Pihak Berkuasa Tempatan
·         Tanah pemilik boleh dicagarkan kepada institusi kewangan.
·         Pembinaan Bangunan mengikut Peraturan dan Syarat serta mendapat pengiktirafan “CF”
·          
GERAN BERKONGSI             VS              GERAN INDIVIDU
§  Di Pecahkan peganggan geran pemilikan Tanah Individu(minimum 1 ekar)
§  Setiap per/ekar, pemilik-pemilik tanah melantik seorang pemegang Amanah dikalangan mereka.
§  Pemegang Amanah akan berunding dan menetapkan perancangan pembangunan bersama pemilik-pemilik yang berdaftar mengikut kehendak mereka serta berpandu kepada peraturan yang dikehendaki PBT.
·         Urusan dan Kos tersebut di tanggung oleh PBT bersama Agensi terlibat, serta di luluskan.
·         dituntut oleh PBT selepas pembangunan berjaya di laksanakan melalui tambahan kutipan cukai pintu dan tanah kosong oleh PBT secara tahunan
·         Setiap pembangunan adalah mengikut ciri-ciri Kg Tradisional serta tersusun dan moden.
·         Diberi kemudahan kewangan supaya pemilik2 dapat membangunkan tanah2 mereka sendiri spt;- Kemudahan dari UKAS, JPM , Bank Pembangunan dan Koperasi Naungan Kerajaan atau GLC.

·         Pemilik Tunggal
·         Setiap persempadan ditetapkan melalui batu sempadan yang di sahkan melalui geran berdaftar
·         Setiap Pembangunan mendapat kelulusan melalui Pihak Berkuasa Tempatan
·         Tanah pemilik boleh dicagarkan kepad institusi kewangan.
·          










PLAN PERLAKSANAAN PEMBANGUNAN KG TRADISIONAL MENGIKUT TATACARA PERBINCANGAN TIDAK RESMI BERSAMA KETUA BAHGIAN PENDAFTARAN PTGWP, TN MUHAMMAD YASIR B YAHYA, BERSAMA PENGERUSI PERSATUAN PENDUDUJ KG PADANG BALANG, DI PEJABAT TINGKAT 1, PTGWP, JLN SULTAN HISHAMUDDIN ,KUALA LUMPUR.
PADA 23HB NOV 2015 JAM 11.00AM

TANAH REZAB MELAYU DAN PEMBANGUNAN KAWASAN 
RIZAB MELAYU GOMBAK.

A)            ISU TANAH.
1)      DEFINASI “TANAH REZAB MELAYU” MENGIKUT AKTA KANUN TANAH PERSEKUTUAN
2)      DEFINASI “KAWASAN RIZAB MELAYU GOMBAK”, PLAN PEMBANGUNAN KG TRADISIONAL (DERAF PEMBANGUNAN BANDARAYA KUALA LUMPUR (DPBRKL 2020).
3)      DEFINASI “GARISPANDUAN PERLAKSANAAN PLAN PEMBANGUNAN KG TRADISIONAL” KEMENTERIAN WILAYAH PERSEKUTUAN
4)      DEFINASI “SYARAT-SYARAT PINDAAN/UBAHSUAI AKTA-AKTA KECIL KANUN TANAH NEGARA TANAH REZAB MELAYU”
5)      BAGAIMANA PTGWP, KEM. WP DAN DBKL SERTA AGENSI-AGENSI YG BERKENAAN, DAPAT BEKERJASAMA DAN MEMBERI IDEA SERTA BERSAMA MENJAYAKAN PLAN PEMBANGUNAN KG TRADISIONAL TERUTAMA DI KAWASAN RIZAB MELAYU GOMBAK KHASNYA DAN 7 KAWASAN RIZAB MELAYU DI WILAYAH PERSEKUTUAN (TERMASUK LABUAN) SECARA AMNYA.

B)            Cadangan Perlaksanaan Kg Tradisional 001/15

A-     permohonan pecah lot dan tukar syarat setiap pemilik tanah geran berkongsi di KAWASAN RIZAB MELAYU GOMBAK.

1.       salinan geran tanah ptgwp
2.       data senarai nama setiap pemilik dan pembahgian syer pemilik tanah dalam setiap lot berdaftar dalam geran
3.       pre-comp plan lokasi kedudukan syer setiap pemilik
4.       kedudukan dan jenis serta jumlah bangunan sedia ada oleh pemilik
5.       data nama keluarga setiap pemilik berdaftar
6.       perlantikan konsultan membantu merancang pembangunan mengikut selera dan peraturan pembangunan pbt.
7.       urusan kelulusan pembangunan yang dipersetujui
8.       perlantikan kontraktor or pemaju yang melaksanakan projek pembangunan kg TRADISIONAL.


1)      DEFINASI “TANAH REZAB MELAYU” MENGIKUT AKTA KANUN TANAH PERSEKUTUAN.
a)      Tanah Rezab Melayu telah diwujudkan di bawah Enakmen Rizab Melayu 1913 dan Enakmen Tanah 1987. (Enakmen Tanah Rezab Melayu FMS Cap 142)
b)      Satu peruntukan dalam enakmen tersebut adalah bahawa KRM tidak boleh, sama ada melalui penjualan atau pajakan, dipindah milik kepada orang bukan Melayu.
c)      Pada asalnya telah dirancang sebagai kampung tradisional yang mengandungi unit-unit kediaman individu dengan keluasan tanah-tanah pertanian yang cukup untuk kebun kecil.
d)      Pemilikan tanah adalah diiktiraf dengan merujuk  syer/bahagian dari keseluruhan keluasan tanah setiap LOT tanah yang berdaftar dengan PTGWP.
e)      Setiap pemilik Tanah akan berkongsi geran dengan merujuk kepada jumlah syer/bahagian yg berdaftar di Geran bersama pemilik-pemilik  tanah yang lain.
f)       Pemilik berdaftar adalah Orang Melayu , Islam dan Warga Negara Malaysia, lazimnya memiliki ikatan keluarga yang rapat dengan pemilik yang lain atau jenis hubungan yang sangat rapat segi persaudaraan atau persahabatan.
g)      TIADA PERUNTUKKAN UNDANG-UNDANG, bahawa “syer/bahagian” pemilik tersebut boleh diubahsuai kepada mana-mana perspektif, kecuali telah mendapat kebenaran dari Pihak Pentadbir Tempatan atau Pegawai Daerah atau Pendaftar Tanah Tempatan.
h)      Semua keputusan tentang “Susun Atur” dan ketetapan Kedudukan setiap Pemilik tanah adalah dibentukkan melalui kata sepakat dan persetujuan kesemua pemilik tanah yang berkongsi di dalam Geran / Lot tersebut.
i)        Persetujuan tersebut hendaklah dipanjangkan kepada Pentadbir Tanah Pejabat Tanah(PTGWP) dan Pihak Kerajaaan Tempatan (DBKL) untuk kelulusan selepas mengikut Prasyarat Pembangunan.
j)        Persetujuan tersebut diWajibkan ditanda tangan kepada Pemilik-pemilik yang masih “HIDUP”. Sekiranya Gagal, maka sewajarnya “WARIS-WARIS” menjadi kewajiban mengurus dengan Jabatan Ketua Pengarah Tanah Dan Galian bahgian Pusaka Kecil, KADAR SEGERA.
k)      Adalah menjadi KESALAHAN sekiranya pemilik syer/bahagian, TIDAK melapurkan dan mendaftarkan setiap PERUBAHAN /PINDAAN yang tidak mendapatkan Kelulusan PTGWP dan DBKL, seperti membina rumah tiada Plan dan syarat Right Of Way, Membina Pagar menyerupai mengadakan sempadan bahgian/ Syer. Tidak menukar Syarat tanah dan memohon Kelulusan Pembangunan.

2)        DEFINASI “KAWASAN RIZAB MELAYU GOMBAK”, PLAN PEMBANGUNAN
KG TRADISIONAL DBKL 2020

a)      Kumpulan Diskusi Fokus (FOCUS GROUP DISCUSSION-FGD) diwujudkan pada tahun 2010 oleh Datuk Bandar Tan Sri Ahmad Fuad bersama Penduduk Kg Padang Balang, Kg Bandar Dalam, Kg Sg Mulia, Kg Sg Merali, Kg Chubadak dan Kg Puah, kawasan Gombak utara.
b)      Tujuan mendapatkan Pandangan / Idea dan persetujuan Penduduk mengenai cadangan ZON GUNA TANAH, INTENSITI PEMBANGUNAN DAN PANDUAN PEMBANGUNAN DI KAWASAN DGP. Satu keputusan telah berjaya di tetapkan pada tahun 2012, dan telah dibentangkan kepada Menteri Wilayah Persekutuan untuk di GAZETkan di Parlimen.
c)       Matlamat adalah seperti berikut;-
         i.            - Menentukan jenis pembangunan yang sesuai dibangunkan agar ciri-ciri kampung tradisional dapatkan dikekalkan
       ii.           -  Menyediakan garis panduan terperinci (aspek rekabentuk bangunan,susun atur bangunan, komponen pembangunan)
      iii.            - Menyediakan kaedah pelaksanaan pembangunan bagi pemilik tanah yang ingin memajukan tanah.
d)      Peranan DGP dalam konteks DPBRKL 2020
         i.            - Menjadi panduan kepada pemilik tanah yang ingin memajukan tanahnya sama ada secara usahasama, indivudu atau gabungan
       ii.           -  Menjadi rujukan untuk perancangan dan pembangunan kepada semua jabatan teknikal terutama yang berkaitan Infrastruktur dan utiliti
e)      Definasi Kg Tradisional yang di utarakan 
         i.            Kg Tradisional Melayu dalam bandar yang moden (infrastuktur dan utiliti lengkap), maju dan mengekalkan budaya hidup Masyarakat melayu, rekabentuk dan senibina Melayu serta mementingkan persekitaran mampan dan berkualiti.
f)       Ciri-ciri Kg Tradisi adalah;
  1.                  Kawasan Penempatan yang diwarisi orang melayu
  2.        Suasana kampung yang bercirikan seni bina Melayu
  3.       Mempunyai susunan rumah yang berkelompok dan teratur
  4.      Kebanyakan rumah TIDAK BERPAGAR dan banyak RUANG TERBUKA untuk aktiviti kemasyarakat.
  5.       Kawasan Kampung yang dilengkapi dengan aspek infrastuktur dn utiliti yang lengkap.
  6.      Pemilikan rumah adalah milik sendiri atau Keluarga
  7.     Kebanyakan perkampungan Tradisional terjadi berdasarkan faktor SEJARAH.

g)      Garis Panduan Pembangunan , Maklumat Asas Tahun 2012, Unjuran Penduduk 2020, Kaedah Pengunaan DGP, Deraf Pelan Bandaraya KL 2020, Cadangan Guna Tanah Zon Kg Tradisional, Cadangan Intensiti Pembangunan Zon Kg Tradisional, keperluan Penyediaan Kemudahan Masyarakat pada Tahun 2020, Pembangunan Kawasan kediaman, Pembangunan Kawasan Komersial,
         i.            Segala data-data dan maklumat di atas boleh rujuk kepada;-  “trezabmelayu.blogspot.com dan Kg Tradisi melayu WPKL – Facebook”

h)      Mekanisma Perlaksanaan;-
  1.        Pembangunan Tanah Bersepakat
  2.        Projek Usahasama (Pemilik dan Pemaju)
  3.       Penubuhan Syarikat Usahasama atau KOPERASI USAHASAMA (Gabungan Pemilik Tanah)


i)        Pada DEC 2014, Datuk Bandar Datuk Ahmad Pesol, telah menambahkan di dalam lapuran DBKL bahawa terdapat Tiga jenis kawasan yang dikenal pasti sebagai Kawasan Khusus adalah Kawasan Rizab Melayu (KRM), Kampung Tradisional dan Kampung-kampung baru. Beliau berhasrat untuk membawa kawasan ini ke dalam arus pembangunan. Adalah penting untuk menggalakkan dan memudahkan pembangunan kawasan ini bagi membantu mencapai wawasan Kuala Lumpur sebagai Sebuah Bandar Raya Bertaraf Dunia.














3)      DEFINASI “GARISPANDUAN PERLAKSANAAN PLAN PEMBANGUNAN KG TRADISIONAL” 
     KEMENTERIAN WILAYAH PERSEKUTUAN

a)      Dengan merujuk kepada Henset Parlimen Dewan Rakyat dan Dewan Parlimen  seperti berikut;-

i)        DEWAN RAKYAT MALAYSIA PARLIMEN KEDUA BELAS, PENGGAL KEDUA MESYUARAT KEDUA

Isnin, 7 Disember 2009, semasa JAWAPAN-JAWAPAN LISAN BAGI PERTANYAAN-PERTANYAAN,

YB Tuan Chua Tian Chang [Batu]: Saya dapat jawapan bertulis dari DBKL mengatakan kawasan-kawasan kampung ini, Selayang Lama, kawasan Padang Balang, semua ini akan dijadikan kediaman berdensiti tinggi. Ia akan terletak di lokasi yang berhampiran dengan Pusat Dagangan Daerah (DCC) dengan kegunaan bercampur kediaman. Dengan kata lain, semua kampung Melayu di Kuala Lumpur akan hilang.  
Apa yang kita tuntut ialah, supaya kampung-kampung Melayu di Kuala Lumpur ini dapat dikekalkan, dan cara hidup orang Melayu di Kuala Lumpur dapat dikekalkan.  Itu sahaja yang kita tuntut. Bukan sahaja kita letakkan ini kawasan warisan. Tidak ada gunanya dengan memori, tetapi orang hidup kita tidak jaga. Terima kasih.  
Dato' Raja Nong Chik bin Dato' Raja Zainal Abidin: Yang Berhormat Titiwangsa dan Yang Berhormat Batu, jawapan itu saya ada. Saya akan sentuh berkenaan dengan pembangunan kawasan-kawasan Melayu selepas ini.  
Soalan daripada Yang Berhormat Batu mengenai isu Kampung Chubadak dan Kampung Padang Balang yang menghadapi ancaman dibangunkan semula dan kemungkinan terhapusnya ciri-ciri kebudayaan dan cara hidup Melayu yang sedang diamalkan oleh penduduk. Jadi, ini berkaitan juga dengan kawasan-kawasan rizab Melayu yang lain yang telah dibangkitkan oleh YB-YB yang berkenaan. Kampung Chubadak dan Kampung Padang Balang seperti kampung tradisi yang lain di Kuala Lumpur menghadapi masalah kekurangan pembangunan dan kualiti persekitaran fizikal kawasan yang rendah di mana pembangunan kawasan tidak teratur. Kemudahan infrastruktur dan masyarakat sedia ada yang usang tidak mencukupi berbanding dengan kawasan-kawasan lain. Pelan struktur Kuala Lumpur 2020 telah mengenal pasti kampung-kampung tradisi ini sebagai kawasan khusus.  Kawasan ini akan dibangunkan dengan menggalakkan pembangunan melalui penyusunan semula penggunaan tanah serta infrastruktur dan kemudahan dan untuk masyarakat.  
Selaras dengan itu, Draf Pelan DBKL 2020 telah mencadangkan pengezonan semula Kampung Chubadak dan Kampung Padang Balang sebagai zon kediaman kepadatan R3 dan zon kediaman kepadatan sederhana iaitu R2. Cadangan pengezonan semula memberi peluang meningkatkan potensi nilai ekonomi tanah-tanah di kawasan ini. Cadangan pengezonan ini tidak melibatkan pengambilan tanah langsung dan untuk digunakan untuk awam dan infrastruktur manakala tanah-tanah yang dizonkan sebagai zon kediaman dan perniagaan tidak akan diambil.  Terpulanglah kepada pemilik-pemilik tanah sendiri untuk membangunkan lot-lot mereka mengikut zon-zon tanah yang dicadangkan oleh Draf Pelan 2020.” 



ii)  DEWAN NEGARA PARLIMEN KETIGA BELAS PENGGAL KEDUA MESYUARAT KETIGA

Rabu, 17 Disember 2014, semasa JAWAPAN-JAWAPAN LISAN BAGI PERTANYAAN-PERTANYAAN,

1)      Datuk Megat Zulkarnain bin Tan Sri Omardin minta Menteri Wilayah Persekutuan menyatakan, apakah usaha, perancangan dan tindakan kementerian mewajahkan Kuala Lumpur sebagai sebuah bandar raya yang mempunyai jiwa dan sentuhan yang mencerminkan keberadapan Melayu..
 2)      Timbalan Menteri Wilayah Persekutuan [Dato’ Dr. Loga Bala Mohan a/l Jaganathan]:
Tuan Yang di-Pertua, untuk makluman Ahli Yang Berhormat Senator, Pelan Struktur Kuala Lumpur 2020 (PSKL 2020) telah mengenal pasti kawasan khusus terdiri dari kawasan rizab Melayu, kampung tradisi dan kampung-kampung baru yang memerlukan perhatian khas dari segi pelaksanaan, perancangan dan pembangunan dan memastikan ianya tidak ketinggalan jauh dari arus Pembangunan. Kawasan rizab Melayu diwujudkan di bawah Enakmen Rizab Melayu 1913 dan Enakmen Tanah 1987 untuk memastikan orang Melayu berupaya memiliki tanah terutama di kawasan bandar.Kementerian Wilayah Persekutuan juga menubuhkan Perbadanan Pembangunan Kampong Bharu bertujuan untuk menyelaraskan perancangan, pembangunan dan pengurusan serta mengoptimumkan penggunaan tanah khususnya di Kampung Baru.
Antara tujuan lain adalah untuk menggalakkan penglibatan kaum bumiputera dalam aktiviti ekonomi bandar raya melalui pembangunan yang terancang di kawasan rizab Melayu. Selain daripada perancangan pembangunan Kampung Baru, satu Pelan Panduan Pembangunan Kawasan Kampung Tradisional telah dihasilkan bagi tujuan menentukan hala tuju pembangunan kawasan kampung tradisional selain dari Kampung Baru.
Pelan panduan ini merangkumi aspek kawalan zon guna tanah, kepadatan serta garis panduan pembangunan yang perlu dipatuhi dalam memastikan persekitaran yang berkualiti di samping mengekalkan dan memelihara identiti tradisional sedia ada. Kampung tradisional yang terlibat adalah seperti Kampung Padang Balang, Kampung Bandar Dalam, Kampung Chubadak Hulu, Kampung Sungai Mulia, Kampong Sungai Merali dan Kampung Puah dengan jumlah kawasan keseluruhan seluas 584.90 ekar.Semua perancangan ini bertujuan untuk mengekalkan nilai kebudayaan, kesenian dan seni bina bangunan warisan Melayu di kawasan yang telah dikenal pasti dan dengan ini secara langsung dapat memastikan nilai peradaban Melayu akan terus kekal di Kuala Lumpur.
Sekian, terima kasih. 3)      Datuk Megat Zulkarnain bin Tan Sri Omardin: Terima kasih Tuan Yang di-Pertua. Saya juga hendak mengucapkan terima kasih kepada Yang Berhormat Timbalan Menteri atas jawapan yang disampaikan di Dewan yang mulia ini dan kita juga hendak menghargai usaha yang dibuat oleh Kementerian Wilayah Persekutuan dari segi untuk meningkatkan taraf dan juga meningkatkan perkampungan-perkampungan penempatan Melayu.
 Cuma Yang Berhormat Timbalan Menteri, yang disebut tadi ialah penempatan-penempatan Melayu. Mungkin ada cadangan-cadangan daripada kementerian bagaimana peradaban Melayu ini dapat dilaksanakan, antara contohnya mungkin boleh mewajahkan Bandaraya Kuala Lumpur ini dengan tulisan-tulisan menggunakan Bahasa Melayu contohnya, supaya tidak timbul soal kekeliruan. Hari ini kalau kita lihat Yang Berhormat Timbalan Menteri, sebab itu generasi muda ini kadang-kadang keliru dengan status dan sebagainya sebab kita tidak mewajahkan Bandaraya Kuala Lumpur ini sebagai sebuah bandar yang ada peradabannya. Saya hendak bagi contoh Tuan Yang di-Pertua. Hari ini orang Cina boleh berbangga- kitaucapkan tahniah, ada pusat komersial Chinatown contohnya, orang India ada dengan Little India.
Akan tetapi, di mana tempat ada satu centre yang boleh mengatakan inilah wajah Melayu?
Ada keseniannya di situ, ada kebudayaannya, ada seni kraf orang Melayunya, ada rumah-rumah Melayunya. Penempatan Melayu kita setuju tetapi satu pusat komersial yang boleh kita katakan kepunyaan dan berwajah peradaban Melayu. Mungkin ada perancangan daripada Yang Berhormat Timbalan Menteri ataupun kementerian sendiri bagaimana ianya dapat dilaksanakan supaya ianya nanti boleh memberi manfaat yang cukup besar kepada generasi akan datang supaya tidak lupa asal usul mereka, tidak lupa kepada sejarah mereka.
 Ini yang kita khuatir ianya akan berlaku pada masa-masa akan datang dan akhirnya orang lupa sejarah dan asal usul. Jadi saya mohon penjelasan Yang Berhormat Timbalan Menteri.  Terima kasih. 4)      Dato’ Dr. Loga Bala Mohan a/l Jaganathan: Terima kasih Tuan Yang di-Pertua, terima kasih Yang Berhormat Senator. Pandangan dan tunjuk ajar yang diberikan oleh Yang Berhormat diambil kira.
 Akan tetapi untuk makluman Yang Berhormat, memang kita ada suatu kawasan iaitu kawasan Kampung Bharu yang telah pun diadakan sebagai satu kampung peradaban Melayu di mana abad dan segala tradisi dan kebudayaan Melayu memang dipelihara di kawasan itu.
Kawasan itu memang telah pun diuruskan oleh satu perbadanan iaitu Perbadanan Kampung Bharu untuk memastikan nilai dan ciri-ciri Melayu tidak hilang dari Kuala Lumpur.
Sekian, terima kasih Tuan Yang di-Pertua.












iii.            Pada 26hb Dec 2014, Persatuan Penduduk telah mohon YB Menteri Wilayah Persekutuan satu pertemuan untuk membincangkan berkenaan Henset Parlimen Dewan Negara dan Dewan Rakyat di atas.

iv.            Pada 28hb Mac 2015, semasa Program Town Hall Menteri WP dengan Penduduk Parlimen BATU di Dewan Kg Batu Muda, YB Menteri secara lisan telah mengarah semasa persoalan lisan saya sebagai Pengerusi Persatuan Penduduk Kg Padang Balang, supaya dipanjangkan kepada SUSK Menteri di Putrajaya.

v.            Pada 15hb APR 2015, saya di nasihatkan oleh SUSK Menteri supaya menyediakan satu Kertas Kerja berkenaan Plan Perancangan Kg Tradisional yang di maksudkan di dalam Soalan Lisan di Program Town Hall Menteri WP dengan Penduduk Parlimen BATU di Dewan Kg Batu Muda

vi.            Pada 18hb Aug 2015, saya susul kembali perkembangan dokumen saya, dimana SUSK telah memanjangkan kepada KSU Kem. WP untuk tindakan

vii.            Pada 30hb Sept 2015, di pejabat SUSK Menteri , perbincangan bersama Pegawai Bahgian Pembangunan Kementerian WP.

viii.            Pada 12 Nov 2015, dapat maklumat perkara diberi tanggungjawab kepada SUB Kem. WP, beliau memaklumkan bahawa Kementerian sedang menyediakan GARISPANDUAN Pembangunan Semula KL, kajian tersebut termasuk Pembangunan Semula Kg Tradisi. Permohonan saya diwujudkan semula “UNIT KG TRADISI KEM. WP”, difahamkan bahwa unit tersebut tidak dibubarkan, sebaliknya berada di Bah. Sosio Ekonomi Kem. WP, kini akan di kaji semula untuk diserapkan bersama untuk disemak dan akan dilibatkan didalam Kajian Garispanduan tersebut.
Beliau telah menerima Surat dan Kertas Kerja dari Persatuan dan bersetuju serta mengalakkan bahawa Peranan Persatuan Penduduk sebagai Pengantara dan Pemudahcara serta membantu Kerajaan dan Penduduk Kampung untuk menjayakan Plan Pelaksanaan Kg Tradisional yang dimaksudkan.














4)        DEFINASI “SYARAT-SYARAT PINDAAN/UBAHSUAI AKTA-AKTA KECIL KANUN TANAH NEGARA TANAH REZAB MELAYU
a)      Isu

i)        KRM merupakan perkara agak rumit dan memerlukan perhatian penting daripada pihak awam, terutamanya dari segi potensi untuk membangunkan Kampong Bharu sebagai kawasan perdagangan moden kerana kedudukannya di dalam Pusat Bandar Raya. Walaupun terdapat beberapa usaha dalam menyediakan pelan pembangunan untuk KRM, sehingga kini, tidak banyak kemajuan yang dapat dicapai dan isu-isu proses kelembapan pembangunannya masih tidak dapat diselesaikan.

ii)      Kurang pembangunan di Kawasan Rizab Melayu dan kampung tradisional.
Sekatan undang-undang yang dikenakan ke atas harta tanah dan pemilikan tanah adalah faktor utama yang mengurangkan potensi kewangan dan pemasaran kawasan ini. Halangan lain termasuklah kekurangan keupayaan pemilik individu untuk membangunkan harta tanah mereka dan ketiadaan program pelaksanaan yang jelas.
Kesulitan dalam memulakan pembangunan di Kawasan Rizab Melayu.

b)      Persekitaran Fizikal

i)     Keadaan Semasa

-          KRM pada asalnya telah dirancang sebagai kampung tradisional yang mengandungi unit-unit kediaman individu dengan keluasan tanah-tanah pertanian yang cukup untuk kebun kecil. Ini menjelaskan tentang saiz lot-lot yang kecil di kawasan ini.
-          Dengan perkembangan Bandar Raya, KRM yang pada asalnya terletak di pinggir Bandar Raya telah dikelilingi oleh pembangunan bandar, apatah lagi Kampong Bharu yang berada di Pusat Bandar Raya.
-          Akibatnya, kebanyakan bangunan dan petempatan asal tidak lagi sesuai dengan persekitarannya.












5.      Cadangan Persatuan Penduduk mohon pertimbangan kerjasama dari PTGWP Atau mana-mana pihak yg berkenaan adalah;-
  a)      ISU TANAH
1.    Tanah Rezab Melayu tidak boleh di pindah milik kecuali kepada org Melayu (tidak mengubah  Enakmen Rizab Melayu 1913 dan Enakmen Tanah 1987. (Enakmen Tanah Rezab Melayu FMS Cap 142)
2.    Kategori kegunaan Tanah “Pertanian”, di ubahsuai menjadi “Pembangunan”
3.    Jenis Pemegangan Hak Pemilikan tanah di ubah dari “undivided Share” kepada “Individual Title”, Share tersebut dipinda kepada Jumlah keluasan dalam “meter persegi” atau “ Kaki Persegi”
4.      Pendaftaran Pemilik tidak berubah dari Enakmen Rizab Melayu 1913 dan Enakmen Tanah 1987. (Enakmen Tanah Rezab Melayu FMS Cap 142) iaitu orang Melayu, Islam dan Warga Negara.
5.      Penukaran Pemilikan tertakluk kepada permohonan melalui ;-
(i)        Borang 14A – tukar milik / Syer Bahagian
(ii)   Borang E – Pusaka Kecil Kematian
(iii) Borang T – Pusaka Kecil Pemegang Amanah/Surat kuasa.

  b)      ISU PEMBANGUNAN.
1.      Setiap Pengambilan tanah bertujuan infrastuktur atau seumpamanya oleh kerajaan dan /atau mana-mana pihak hendaklah di GANTI sepert mana tertakluk kepada Enakmen Rizab Melayu 1913 dan Enakmen Tanah 1987. (Enakmen Tanah Rezab Melayu FMS Cap 142)
2.      Satu tatacara, syarat-syarat pindaan/ubah Akta Kecil KTN Tanah Rezab Melayu yang TIDAK memerlukan dibawa ke Parlimen memadai dengan kelulusan Jawatankuasa Tanah Persekutuan, DBKL dan PTGWP (Anggota Perlaksana) melalui AKTA KECIL KANUN TANAH dengan Jawatankuasa Kabinet yang diPengerusi oleh Mesyuarat Jawatankuasa Kerja Tanah.
3.      Pindaan CARA PEMBANGUNAN dan UBAHSUAI AKTA Pembangunan di longgarkan dan di permudahkan dengan yang sesuai seperti ;-
a.      Menentukan Kedudukan Lokasi Tanah Pemilik berdaftar
b.      Mengadakan Persempadan setiap pemilik Tanah
c.       Diberi kuasa Pentadbir tanah dan Pihak berkuasa Tempatan, kelonggaran dari pemilik tanah pengambilan “Right of way”
d.      Segala Kos urusan di atas di tanggung oleh Pihak Berkuasa Tempatan dengan kerjasama Agensi-agensi terlibat TANPA di tuntut kepada Pemilik Tanah yang terlibat.
e.      Pihak Berkuasa Tempatan, menyegerakan URUSAN mengemaskini DATA-DATA pemilik tanah dan Pembangunan yang berlaku TIDAK mengikut Syarat dan TERMA.
f.        Semua pihak adalah di kehendaki berunding dan mendapatkan kata putus yang Adil, Situasi “menang-menang” dan TERATUR.



No comments:

Post a Comment